Zašto weshop ?
∙Manji troškovi održavanja od fizičke trgovine
∙Jednostavno praćenje posjećenosti promet
∙Trgovina otvorena 0 – 24 / svaki dan
∙Doseg većeg broja kupaca
Relevantni propisi
∙Zakon o zaštiti potrošača te Direktiva o pravima potrošača
∙Zakom o elektroničkoj trgovini
∙Zakon o trgovini
∙Zakon o obveznim odnosima
∙Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom
∙Zakon o alternativnim rješavanju potrošačkih sporova
∙Zakon o uslugama
∙Pravilnik o minimalnim tehničkim uvjetima drugim uvjetima koji se odnose na prodajne
objekte, opremu i sredstva u prodajnim objektima za prodaju robe izvan prodavaonice
∙Pravilnik o klasifikaciji prodavaonica i drugih oblika trgovine na malo
∙Zakon o zaštiti osobnih podataka te Uredba o zaštiti osobnih podataka
Tko može otvoriti webshop?
Trgovinu putem interneta sukladno zakonskoj regulativi u RH potpada pod tzv. Trgovinu na daljinu
odnosno uslugu informacijskog društva
Web shop može pokrenuti svatko – već postojeći poduzetnik kao „Produžetak“ svoje fizičke trgovine ili
osoba koja će tek otvoriti obrt ili trgovačko društvo u svrhu trgovine putem web shopa
Minimalni podaci na stranici web shopa
Zakon o trgovačkim društvima ( čl 21.) propisani su minimalni podaci koji moraju biti prezentirani na
stranici web shopa, a koji se tiču društva – vlasnika web shopa: ( jedanki podaci koji moraju biti na
memorandumu trgovca )
∙Tvrtka
∙Broj računa i banka kod koje se vodi račun
∙Sjedište
∙Iznos tem. kapitala s naznakom je li u cijelosti uplaćen
∙Sud kod kojeg je društvo upisano
∙Ukupan broj izdanih dionica u sud,reg. I broj upisa
∙Ime najmanje jednog člana uprave ( direktora )
Zakon o zaštiti potrošača i Direktiva o pravima potrošača
Posvetiti iznimnu pozornost usklađenosti poslovanja s odredbama propisa koji štite prava potrošača prednost pred Zakonom o uslugama i Zakonom o elektroničkoj trgovini
Ugovor na daljinu
Je ugovor sklopljen između trgovca i potrošača u okviru organiziranog sustava prodaje ili pružanja
usluge bez istodobne fizičke prisutnosti trgovca i potrošača na jednome mjestu pri čemu se do
trenutka sklapanja ugovora te za sklapanje ugovora isključivo koristi jedno ili više sredstava daljinske
komunikacije
Sredstva daljinske komunikacije
∙Adresirani i neadresirani tiskani materijal
∙Univerzalna pisma i dopisnice
∙Tiskane promidžbe poruke s narudžbenicom
∙Katalozi
∙Telefoni s ljuskih posredovanjem i bez njega
∙Radio
∙Videofon
∙Videotekst
∙Telefaks, televizija
∙Internet i elektronička pošta
Predugovorne obveze
Prethodno sklapanju ugovora odnosno prije nego što potrošač bude vezan odgovarajućom ponudom
trgovac je dužan potrošača na jasan i razumljiv način obavijestiti o:
∙Glavnim obilježjima robe
∙Podacima o trgovcu ( naziv, sjedište, kontakt ) + adresa poslovanja ako je različita od sjedišta,
a na koju potrošač može nasloviti pritužbe
∙Cijeni i ostalim troškovima ( dostava )
∙Uvjetima plaćanja, uvjetima isporuke robe ili pružanja usluge te, ako postoji, načinu
rješavanja potrošačkih pritužbi od strane trgovca
∙Uvjetima, rokovima i postupku izvršavanja prava na jednostrani raskid ugovora i sve vezano uz
takav raskid
∙Odgovornost za materijalne nedostatke
∙Usluge / pomoć nakon prodaje i jamstva
∙Trajanje ugovora, otkaz, raskid, automatsko produljenje ugovora
∙Minimalni rok u kojem je potrošač vezan ugovorom
∙Polog ili financijsko osiguranje koje je potrošač dužan dati
∙Ako je riječ o digitalnom sadržaju – funkcionalnosti, interoperatibilnost s računalom ili
drugom opremom
∙Rješavanje sporova
∙Pravila postupanja trgovca
Prethodna obavijest
∙Potrošač mora dobiti prethodnu obavijest na papiru ili, uz suglasnost potrošača na drugom
trajnom mediju, te mora biti čitka i napisana jednostavno i razumljivo
∙Trajni medij – svako sredstvo koje omogućava potrošaču ili trgovcu da pohrani informacije
koje su njemu osobno namijenjene tako a budu dostupne za kasniju uporabu toliko dugo
koliko je potrebno s obzirom na svrhu informacije i koje omogućava nepromijenjenu
reprodukciju podatka kao što je: papir, elektronička pošta, CD-ROM, DVD, memorijska kartica i čvrsti disk računala
∙Sve prethodno navedene obavijesti čine sastavni dio ugovora-izmjene samo suglasno
∙Ako trgovac ne obavijesti potrošača o dodatnim troškovima (npr. troškovima dostave ) – potrošač ih nije dužan snositi
∙Jasno se mora istaknuti da narudžba zahtijeva plaćanje – inače je ugovor ništetan
∙Nužno je imati Opće uvjete poslovanja koji trebaju biti istaknuti na stranici web shopa i uvijek dostupni kupcima
Ispunjenje ugovora
Trgovac je dužan ispuniti ugovor o prodaji robe ili obavljanju usluge u roku od 30 dana od dana kada
mu je potrošač poslao narudžbu, osim ako su strane drugačije odredile
U postupku pokrenutom protiv trgovca zbog povreda prava potrošača u pogledu postojanja:
prethodne obavijesti, pisane potvrde prethodne obavijesti i pridržavanja rokova – sklopljenog putem
sredstava daljinske komunikacije TERET dokaza je na TRGOVCU
Potvrdu o sklopljenom ugovoru
Potrošač mora dobiti potvrdu o sklopljenom ugovoru ( u razumnom roku – najkasnije u trenutku
isporuke robe/usluge), osim ako su ti podaci potrošaču već dostavljeni na trajnom mediju prije
sklapanja ugovora
Jednostrani raskid ugovora
∙U roku od 14 dana od predaje robe u posjed
∙O tom pravu mora biti obaviješten potrošač ( 14 dana ), u protivnom rok za jednostrani raskid
je 12 mjeseci od isteka roka za raskid ugovora
∙Putem obrasca na web stranici
Pravo na jednostrani raskid ugovora
∙Svaka strana dužna je drugoj vratiti ono što je primila na temelju ugovora
∙Trgovac je dužan najkasnije u roku od 14 dana od dana primitka obavijesti o raskidu vratiti
potrošaču ono što je uplaćeno – istim sredstvima plaćanja, pod uvjetom da primi nazad
robu/dokaz da je roba poslana (+ trošak standardnog najjeftinijeg prijevoza )
∙Potrošač mora vratiti robu u roku od 14 dana od obavijesti o raskidu koju je uputio trgovcu i
on snosi izravne troškove povrata robe ( osim ako je ugovoreno da trošak povrata snosi
trgovac – IZNIMNO, trgovac preuzima robu koju nije moguće vratiti na uobičajen način
Isključenje prava na jednostrani raskid ugovora
Primjerice:
∙Usluga u cijelosti ispunjena, a potrošač izričito pristao da će izgubiti pravo na jednostrani raskid
∙Predmet ugovora je lako pokvarljiva roba ili roba kojoj brzo istječe rok trajanja
∙Predmet ugovora je higijenska ili zdravstvena roba koja je opterećena nakon dostave
∙Pružanje usluge smještaja, prijevoza, isporuke hrane/pića ako je ugovoreno pružanje usluge na određeni način
Prigovor potrošača
∙Trgovac je dužan omogućiti podnošenje prigovora potrošaču i na prigovor odgovoriti u roku
od 15 dana
∙Trgovac je dužan voditi evidenciju prigovora potrošača na trajnom mediju godinu dana od
primitka svakog prigovora
∙Prijavu potrošač može podnijeti i inspekciji, no tek nakon podnošenja prigovora trgovcu
Apsolutno zabranjeno:
∙Zavaravajuća poslovna praksa
∙Naplata skrivenih troškova
∙Dodatne naknade
∙Prethodno označene narudžbe
Prekršajne odredbe:
Nadzor – tržni inspektor Državnog inspektorata novčanom kaznom od 10 000,00 HRK – 100 000,00 HRK kazniti će trgovca – pravnu osobu ako:
∙Na jasan i razumljiv način ne obavijesti potrošača o svemu navedenom u čl.57. Zakona o zaštiti potrošača ( cijena i drugi troškovi, obilježja robe..)
∙Ako ne dostavi potrošaču potvrdu o sklopljenom ugovoru
∙Ako ne dostavi potrošaču ponudu na trajnom mediju na način koji će omogućiti potvrdu
trenutka primitka
Zakon o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova
∙Postupak se pokreće pred tijelom za ARPS
∙Trgovci sa sjedištem u RH koji se obvežu ili su temeljem mjerodavnih propisa obavezni rješavati potrošačke sporove putem tijela za ARPS, dužni su o toj činjenici obavijestiti potrošače.
Ako se to propusti – prekršajna odgovornost ( novčana kazna između 2 000,00 HRK – 5 000,00 HRK za pravnu osobu odnosno 1 000,00 HRK – 3 000,00 HRK za trgovca fizičku osobu
∙Kvalificirana tijela za ARPS: Centri za mirenje 8HGK, HOK, HUP, HUM HUO, PROFI TEST d.o.o.
Zakon o elektroničkoj trgovini
∙Jasno određena cijena i da li je u nju uključen PDV
∙Dostava – precizno definirano da li je usluga dostave besplatna ili se nadoplaćuje ili to ovisi o količini naručene robe
∙Reguliranje odnosa sa partnerom u pogledu dostave ( potrebno imati odgovarajući ugovor sa dostavnom službom )
∙Mora se korisniku /kupcu osigurati tehnička sredstva za prepoznavanje pogrešnog unosa
∙Ugovorne odredbe i Opći uvjeti moraju biti dostupni kupcima – u suprotnom, prekršajna
odgovornost pravne osobe davatelja usluge – 5 000,00 HRK – 100 000,00 HRK za fizičku osobu
∙Moguće izricanje zabrane obavljanja djelatnosti
Zakon o trgovini i Pravilnik o MTU
Zakon o trgovini i Pravilnik o minimalno tehničkim uvjetima koji se odnose na prodajne objekte, opremu i sredstva o prodajnim objektima i uvjetima za prodaju robe izvan prodavaonica
∙Trgovina na daljinu na veliko – drugim društvima – nije nužno imati skladište
∙Trgovina na daljinu na malo – direktno krajnjem kupcu – mora se osigurati skladište
∙Zahtjev za ishođenje rješenja o ispunjavanju minimalno tehničkih i drugih uvjeta podnosi se nadležnom uredu držane uprave u županiji – samo i slučaju prodaje robe, ne i pružanje usluga; nije nužno ako je riječ o posredovanju ( ako se roba prenosi od distributera do krajnjeg kupca bez potrebe za skladištenjem ) – ali u tom slučaju Ugovor o trgovačkom posredovanju
∙Ako trgovac već ima fizičku trgovinu i donese rješenje o ispunjavanju minimalnih tehničkih uvjeta – nije obavezan tražiti ishođenje novog rješenja za on – line trgovinu
Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom
∙Plaćanje kreditnim karticama se smatra uplatom u gotovini te podliježe fiskalizaciji – potrebno imati payment gataway sustav
∙Plaćanje putem PayPala i sličnih servisa se smatra plaćanje putem transakcijskog računa te ne podliježe fiskalizaciji
Izmjene na području PDV-a
Od 01.07.2021.
∙OSS ( one stop shop ) ili
∙IOSS ( import one stop shop )
Zakon o zaštiti osobnih podataka i Uredba o zaštiti osobnih podataka ( GDPR )
∙Trgovcu se zabranjuje davanje osobnih podataka potrošača bilo kojoj trećoj osobi bez prethodne privole potrošača
∙Osobnim podatkom se ne smatra samo ime i prezime kupca, već je riječ o vrlo širokom pojmu ( npr. osobni podatak je i IP adresa kupca )
∙Pravo na zaborav – davatelj osobnih podataka može tražiti uklanjanje/brisanje osobnih podataka